Saturday, February 28, 2009

Bygga en egen snoot...



Jag tycker att i allmänhet kostar kameraprylar lite för mycket. Jag menar; kameror och linser har man ju rätt länge, men extraprylarna känns lite som förbrukningsvaror. De borde inte kosta så mycket men det gör de. Lyckligtvis kan man göra egna.

Idag ska jag visa hur man bygger sin egen tratt/strut/snoot till blixten.

I min hobbyaffär köpte jag svart dekorgummi för 20 kr. Dekorgummi är som ett A3-papper fast i skumgummi, ungefär 1mm tjockt.

I en annan känd hobbyaffär från Insjön köpte jag kardborrband som är självhäftande på baksidan. Det kostade hela 84kr men å andra sidan fick jag fler metrar än jag behöver - just nu.

Hobbykniven hade jag hittat i öknen... fått av mamma... haft hemma sedan länge.

Så här gör man:
Snitta dekorgummit tvärs över mitten så att du får två lika stora rektanglar (eller skär ut den storlek som passar dina behov). Tejpa på kardborre. Jag tejpade den rufsiga sidan på ena sidan och den krokiga sidan på andra. På så sätt kan jag linda struten runt blixthuvudet och där gummit överlappar kommer automagiskt kardborren att fästa. Apsmart.

Så här ser det ut när det är färdigt:



Vad blir resultatet med en sån här manick då?

No comments:

Post a Comment