Sunday, March 8, 2009

DIY: Produktfotografering



Jag provar lite produktfotografering på skoj. Legobilen står på min marmorplatta som jag fick gratis från firman Sten & Marmor här i stan. De slipar sten till golv och diskbänkar och har en hel container med spillbitar på baksidan. Jag hittade en 30x40 cm bit som jag tog hem. Min hustru trodde att jag skaffat mig en gravsten, men lugnade sig när jag berättat vad jag skulle ha den till.

Tar man bilden i en väldigt låg vinkel så fungerar skivan nästan som en spegel, med det lilla undantaget att blixten inte får fnatt för det mesta av ljuset absorberas av det svarta. Bilen ovan är ljussatt med en enda blixt rakt ovanifrån, ett par cm närmare kameran för att slå ljus på hitsidan av bilen också. Bakom bilen har jag ett matt svart pappersark.

Skivan ser ut så här:


Det finns säkert nån stensäker individ som kan skriva mig på näsan om ehuru detta verkligen är marmor eller granit eller hej-svejs-gnejs. Den är svart med lite glitter i. Och väger lika mycket som min son. Den har ett par repor men jag kan inte klaga på priset.

No comments:

Post a Comment