Wednesday, April 15, 2009

Fåglar



Idag passade jag på att krypa nära fågelautomataren när småfåglarna var nära. Vi har blåmes, talgoxe, pilfink och gråsparv som ständiga gäster. Ibland kommer bofinken förbi också.



Alla bilderna (förutom den nedersta) är tagna med 105 mm och med två fjärrblixtar. En höger och en vänster ungefär 45 grader från kameran. Ni kan se skuggan under huven så får ni en känsla av var blixtarna står.



Vi har väldigt mycket träd och grenar hemma så jag är inte helt nöjd med bakgrunden. Jag var tvungen att gå ner en hel del i bländare för att kompensera det starka solljuset och då blir alla grenar i bakgrunden betydligt synligare. Jag ska se om jag kan flytta holken och få en bättre vinkel nästa gång.



Jag gjorde så här: Jag ställde in kameran på manuell inställning och 1/250 sekund för att det är minsta tiden som kameran klarar att synka med blixten när jag använder fjärren. Om jag använder CLS kan jag krypa betydligt lägre ner i tid men då behöver jag en blix till för att fyra av de andra blixtarna eftersom den inbyggda blixten inte räcker till som fjärr när jag fotograferar utomhus. Jag kollade vad 1/250 gav för exponering mot himlen och gick ner ytterligare två stopp (landade på bländare 16). Därefter slog jag på blixtarna och ställde dem på manuellt läge och 1/8 kräm. De två översta bilderna är skjutna med bländare 22 och sedan uppexponerade i camera raw med två steg (blixtarna var då på 1/4).

3 comments: