Wednesday, September 16, 2009

DIY Bokeh

Man brukar tala om en lins (eller ett objektiv om du är purist) bokeh. Det är litegrand som den bouquet man talar om i samband med vin, dvs hur sammansättningen av de olika smakerna och dofterna bidrar till helheten. På samma sätt bygger skärpan och oskärpan (samt i viss mån olika former av distorsion) upp en visuell smaksensation för ögat.

Somliga linser anses vackrare än andra. Den 85mm f1/1.2 som Canon tillverkar anses särdeles fin. Dessvärre passar den inte på min Nikonkamera. Nikon tillverkar ett motsvarande objektiv som är f1/1.4 men även ruskigt trevlig. Alla de här är nästan värda sin vikt i guld.

De nedanstående bilderna är tagna med ett vanligt 50mm/1.8 som är ett av de vanligaste och billigaste objektiv man kan hitta. Det är så billigt att alla rekommenderas att ha ett i väskan.

Den första bilden är tagen med bländare f1/1.8 och ni ser att skärpedjupet är väldigt kort. Det är några få av blommorna i förgrunden som är skarpa. Redan blomman bakom börjar bli suddig och kommer man till buskarna i bakgrunden (fyra-fem meter bort) så blir allt en grön smet. Men om ni kikar noga i den gröna smeten ser ni att det finns några glittriga cirklar. Det är små solstrålar som har letat sig mellan löven och sedan blivit utsmetade av oskärpan. Detta är en del av linsens bokeh.



På nästa bild har jag trixat lite med bokehn. Jag har satt en pappskiva framför frontlinsen. Ur pappskivan har jag skurit ett stjärnformat hål. Ni ser att det händer inte så hemskt mycket med blomman. Den är fortfarande skarp. Den är faktiskt skarpare nu eftersom mitt stjärnformade hål är mindre än f1/1.8, snarare någonstans åt f1/4.

Men notera bakgrunden. Alla glittriga stora cirklar har blivit glittriga små stjärnor. Det är inte gjort i photoshop utan dittrixat direkt i kameran.



Här ser ni ett lite större utskuret segment av samma effekt.



Vill ni veta mer kan ni läsa om det på DIYPhotography.net.

1 comment:

  1. Vilken läcker effekt!! Det är så roligt att testa nya grejer, oavsett om det är med kameran eller i redigeringen tycker jag! Detta måste jag också testa! Ska bara klura ut hur först! ;O)))

    ReplyDelete